+48 880 12 10 12 office@renderfilm.pl

Czy viral pomaga w marketingu? Jaki są zasady tworzeni virali?  Do kogo są kierowane? Czy ktoś nad tym panuje? Jak przełożyć to na marketingowy sukces?

1 Viral video — co to jest?

Prawie większość z nas miała do czynienia z Viralem video. Viral rozprzestrzenia się niczym wirus pomiędzy internautami, potrafi swoją treścią zdobyć liczne grono odbiorców, zapadając w pamięć na dłużej. Czasem film udostępniony na portalu Youtube, Vimeo, czy TicTok staje się bardzo popularny.

Odbiorcy zaczynają go udostępniać w sieci, na stronach internetowych, w social mediach. Film zaczyna żyć swoim życiem, jest udostępniany, komentowany i oglądany już poza kontrolą twórców. Takie video rozprzestrzenia się w sieci jak wirus. Mówi się wtedy o efekcie wirusowym lub marketingu wirusowym.

2 Viral to nie tylko video.

Życie pokazuje, że definicja „virala” obejmuje szerszy zakres niż tylko materiały video – mogą to być różnego typu: memy, zdjęcia, slogany, których przeznaczeniem jest nakłanianie do interakcji na szeroką skalę, a w najlepszym przypadku wdrożenie ich treści do „codziennego życia” na długi czas.  Virale mają nie tylko czysto marketingowy przekaz, ale także mogą mieć treści m.in.: sportowe, polityczne, społeczne. Ileż razy śmialiśmy się i rozpowszechnialiśmy zabawne memy prezentujące sportowców, polityków, celebrytów.

3 Jak rozpowszechniać filmy promocyjne, spoty reklamowe za pomocą virali?

Filmy promocyjne, spoty video, reklamy video mogą stać się viralem, ale skuteczne tworzenie takich treści w celach marketingowych to prawdziwe wyzwanie.  Spot video czy film reklamowy, który ma mieć zasięg wewnętrzny lub lokalny można dość szybko zrealizować, ale próba stworzenia czegoś, co przypadnie do gustu szerszej publiczności, to już wyzwanie.

Filmy wizerunkowe czy też filmy promocyjne mają obecnie coraz wyższą jakość – tak merytoryczną, jak i plastyczną. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej wymagający i szukają nowych i atrakcyjnych przekazów.  Nasi potencjalni klienci widzieli już dużo i trzeba się naprawdę bardzo wysilić, a przy tym mieć sporo szczęścia, żeby trafić z materiałem w oczekiwania odbiorców, w przeciwnym wypadku spotkamy się z dużą dawką krytyki.

 film promocyjny jako viral video    spot video jako viral video

Viral w Internecie to taktyka marketingowa, która polega na uruchomieniu reakcji łańcuchowej wokół produktu lub marki.

viral-video-film-promocyjny    viral-video-film-wizerunkowy

4 Reklama viralowa – jak ją zaprojektować? Pamiętaj o kilku fundamentalnych zasadach.

  • Liczą się pierwsze sekundy – w tym czasie trzeba przyciągnąć czyjąś uwagę i pozytywnie zaskoczyć odbiorcę. Nietuzinkowe otwarcie, wyjątkowa muzyka lub grafika, znany aktor w nietypowej roli — coś, co zwróci uwagę już od pierwszych sekund — tak działa viral marketing.
  • Bądź zauważalny – łam konwencje. W skrócie mówi twój spot video czy film promocyjny, reklama video aspirująca do bycia viralem musi być unikalna, wyznaczać nowe trendy. Viral ma zaskakiwać, wywoływać emocje, budzić zdziwienie.
  • Po trzecie profesjonalizm, nie czas już na tandetę i niskobudżetowe produkcje robione na kolanie. Ta epoka już minęła. Czas postawić na scenarzystę, reżysera i operatora – ludzi, którzy znają się na produkcji filmowej. To jeszcze nie zapewni sukcesu, potrzebna jest też precyzyjna analiza odbiorców i ich oczekiwań. Postaw fundamentalne pytanie – dla kogo robisz ten projekt i co chcesz osiągnąć?
  • Postaw zdecydowanie na promocję i pomóż zdobywać zasięgi. Warto szczególnie zwrócić uwagę na osoby tworzące w Internecie – dzięki temu viral może zyskać rozgłos i dodatkowe rozszerzanie, a o to przecież chodzi.

5 Analiza skuteczności viral video

Viral video, jak każdy inny projekt marketingowy podlega szczegółowej i profesjonalnej analizie. Skalę rozszerzania się promowanego materiału w postaci filmu promocyjnego, spotu reklamowego, czy filmu wizerunkowego pomagają ocenić narzędzia do monitoringu mediów. Dzięki nim łatwo określić, jaki rozgłos zyskała przeprowadzona kapania reklamowa.

Co godne uwagi, współczesne narzędzia do monitoringu mediów ułatwiają kontrolę nad rozpowszechnianiem się treści viralowych w Internecie, by w odpowiednim momencie włączyć się do dyskusji i zareagować, kiedy będzie to konieczne dla wzmocnienia przekazu lub wpłynięcia na żądany kierunek.

Narzędzia do analizy i obserwacji mediów wskazują mi.in:

  • konkretne zasięg w social media wszystkich zebranych wzmianek na temat kampanii
  • liczbę wzmianek online, w których internauci wspominają kampanię, komentują ją i udostępniają
  • poziom intensywności dyskusji online na temat prowadzonej akcji promocyjnej
  • liczbę interakcji internautów
  • wydźwięk wypowiedzi z podziałem na: pozytywny, neutralny,  negatywny
  • kanały internetowe, w których materiał się rozprzestrzenia lub się o nim mówi

6 Viral — źródło sukcesu — taktyka marketingowa

Dobrze zaplanowany viral marketing przynosi wiele dobrego. Po pierwsze nic tak nie generuje szerokich zasięgów, jak dobry viral. Jednego dnia emituje się w Internecie film promocyjny, spot reklamowy czy film wizerunkowy, a następnego dnia mówi o tym połowa kraju i to praktycznie bez żadnych dodatkowych nakładów. Skutkiem czego reklama wirusowa trafia do bardzo różnych odbiorców. To zapewnia dotarcie do zupełnie nowych grup odbiorców.